آیا چت باتها میتوانند دنیای بانکداری را متحول کنند ؟

04/12/2019

در صنعت بانکداری آنلاین Orange Bank از چت بات خود با عنوان Djingo برای استفاده در پیشنهادات بانکی مختلف استفاده میکند. Djingo از فناوری پرچم دار IBM (هوش مصنوعی) با عنوان واتسون استفاده میکند که این نوع از فناوری هوش مصنوعی قادر به درک داده های بدون ساختار چون متن، تصویر، داده های صوتی و تصویری و... میباشد. این چت بات علاوه بر درک داده های پیشین، مناسب ترین پاسخ را انتخاب کرده و به کاربران میدهد.

همواره بانکها در زمینه ی استفاده از هوش مصنوعی در عملیات تجاری خود برای کشف تقلبها پیشگام بوده اند. و اکنون بانکها شروع به استفاده از ابزار هوشمند جدیدی با نام چت باتها کرده اند.

در صنعت بانکداری آنلاین Orange Bank از چت بات خود با عنوان Djingo برای استفاده در پیشنهادات بانکی مختلف استفاده میکند. Djingo از فناوری پرچم دار IBM (هوش مصنوعی) با عنوان واتسون استفاده میکند که این نوع از فناوری هوش مصنوعی قادر به درک داده های بدون ساختار چون متن، تصویر، داده های صوتی و تصویری و... میباشد. این چت بات علاوه بر درک داده های پیشین، مناسب ترین پاسخ را انتخاب کرده و به کاربران میدهد.

برای آنکه هوش مصنوعی واتسون آماده به کار باشد، باید آموزشهای زیادی ببیند و میلیون ها نمونه و مثال به وی یاد داده شود. چت بات دیالوگ محور Djingo بر اساس تبادل گفتگو با مشتریان میتواند بسادگی نقل و انتقالات را انجام داده و تمام گفتگوها را در حافظه ی خود نگه دارد. آنقدر چت بات Djingo هوشمند و پر کار است که بر اساس گفته ی استفان ریچارد، مدیرعامل Orange Bank : « در ده سال یا 20 سال آیند نمیدانم که مشاور بانک کیست، انسان است یا چت بات؟»

آکسا بانک AXA Banque نیز تصمیم گرفته برای ارتباط مستقیم با مشتریانش از چت بات استفاده کند. رافائل کریوین میگوید که با تزریق انواع سوالات و تکنولوژی به چت بات دیالوگ محور بانکشان هوش وی را مرتبا بهبود میبخشند.

از سویی دیگر همچنین بانک آلیانز Allianz با استفاده از چت بات دیالوگ محور در وب سایتشان و آموزش انواع پرسش و پاسخ به وی، چت باتشان را آماده به خدمت و دادن مشاوره به مشتریان کرده اند.

از سویی دیگر بانکهای سنتی بدور از هرگونه تکنولوژی و نوآوری های مربوط به آن در مقایسه با بانکهای آنلاین و نوین میباشند. جامعه ژنرال با همکاری چت بات Jam به دانشجویان توصیه میکند با متولدین هزاره ی سوم در مورد مسائل مربوط به پول در عصر جدید همگام باشند.

وب سایت تجاری Crédit Mutuel یک برنامه ی 5 ساله استفاده از چت بات مجهز به هوش مصنوعی با الرزشی به مبلغ 40 میلیون یورو برای دفتر کار خود راه اندازی کرده است. این چت بات دیالوگ محور Crédit Mutuel بر ایه ی خدمات مشتریان طرح ریزی شده و با پاسخگویی به سوالات مشتریان و دادن مشاوره به آنان و همچنین پاسخ دهی روزانه به 350 هزار ایمیل تبدیل به دستیار همه کاره ی این بنگاه تجاری شده است.

در مورد فعالیت چت باتها در شرکتهای بیمه، کمپانی بزرگ GMF پیشنهاد دارد که از طریق چت بات نرخ خدمات بیمه ای خود را تعیین کنید. چرا که با وجود چت باتها نیازی به پرکردن فرمهای طولانی توسط مشتریان نیست. چت بات GMF تنها با 5 سوال میتواند نرخ بیمه ی اتوموبیل و یا خانه ی شما را تعیین کند. و در نهایت هم پیشنهاد میکند که با یک مشاور تماس بگیرید. کمپانی بزرگ بیمه ی GMF با جامعه ی ژنرال و چت بات آنها (Jam) همکاری دارد. این چت بات محصولات و خدمات شرکت بیمه ی GMF را تبلیغ و معرفی کرده و با پاسخدهی به انواع سوالات کاربران را به سایت GMF هدایت میکند.

چت باتها در امور بانکی و بیمه ای کاربردهای گسترده تری دارند چرا که این فناوری در آینده کاربرد گسترده تری خواهد داشت. با این حال هنوز زود است که بگوییم چت بات ها قادر به جایگزینی کامل در مقام انسانی هستند. اما میتوان تصور کرد که تا چند سال دیگر چت باتها چنان موفق شوند که بخشی از روابط با مشتریان را هدایت خواهند کرد.

مقالات پیشنهادی زیر را نیز بخوانید :

تعدادی از بهترین اپراتورهای مجازی 2019

چرا استفاده از چت باتها در تجارت آنلاین ضروریست

چگونه چت باتها زندگی ما را دستخوش تغییر میکنند؟